CINK

VAŽAN MINERAL ZA ZDRAVLJE

Cink je mineral čije je prisustvo u našem organizmu neophodno za normalno funkcionisanje više od 300 enzima. Važnu ulogu ima i u sintezi DNK, ćelijskoj deobi i ćelijskom metabolizmu. Neophodan je za sintezu proteina i na taj način podstiče pravilan rast i razvoj. Cink nam je potreban za pretvaranje T4 (tiroksin ) u T3 (trijodtironin), pa je važan i za normalnu funkciju štitne žlezde. Takođe, deluje umirujuće na nervni sistem. Ovaj mineral je dobar antioksidans i stimulator imuniteta. Povećavajući odbrambenu sposobnost organizma on doprinosi sprečavanju infekcija. Cink podstiče i procese regeneracije kostiju, a na koži i sluzokoži sprečava razvoj bakterija, ima sposobnost isušivanja i zatezanja kože i sluzokože, doprinoseći tako umanjenju svraba i bola.

Namirnice bogate cinkom: Telo apsorbuje velike količine cinka iz hrane, i to najbolje iz crvenog mesa, ribe i živine zato što su za njegovu bolju apsorpciju potrebni proteini. Najbolji izvori cinka osim crvenog mesa su sir, škampi, rakovi i školjke. Ima ga i u mahunarkama (grašak, pasulj, soja itd.), žitaricama, kvascu, pečurkama, semenkama suncokreta i dr. Vrlo je korisno konzumirati mlevene semenke bundeve i susama sa jogurtom ili mladim sirom, kao i pšenične mekinje koje su bogate cinkom, ali i drugim vitaminima i mineralima, te ulje od bundeve za salate i priloge od povrća.

Manjak cinka u organizmu: Nepravilna ishrana namirnicama koje ne sadrže dovoljno cinka je glavni razlog deficita cinka u organizmu, jer se ovaj mineral najčešće unosi ishranom. Ishrana bazirana na brzoj hrani i industrijskim prerađevinama ne pruža ni približno dovoljno minerala i vitamina, a nezdrave navike kao što su pušenje i prekomerno konzumiranje kafe i alkohola, samo doprinose iscrpljivanju cinka iz organizma.

Nedostatak cinka: Može da dovede do različitih promena na koži (akne, ekcemi, psorijaza, gruba i suva koža, opadanje kose), poremećaja u rastu, nervne napetosti, usporavanja kognitivnih sposobnosti, gubitka apetita i kilaže, usporenog rasta kostiju, odlaganja menstrualnog ciklusa i smanjene produkcije spermatozoida. Pad imuniteta usled nedostatka ovog minerala, može uzrokovati česte prehlade, a može doći i do razvoja kardiovaskularnih bolesti.

Povećan nivo cinka u organizmu: Višak cinka u organizmu se retko javlja, ali ukoliko su unete veće količine dolazi do bolova u stomaku, mučnine i povraćanja. Drugi simptomi uključuju dehidrataciju organizma, letargiju, anemiju i nesvesticu.